• Pam Steffen

What I eat in a day (september 2019)

Bijgewerkt: mrt 23

Vaak krijg ik de vraag wat ik nou precies eet op een dag of wat je moet eten om af te vallen of gezond te blijven. Het is natuurlijk voor iedereen anders wat je nodig hebt qua voeding om af te vallen of om op gewicht te blijven. In deze blog zal ik gaan uitleggen wat ik precies eet op een dag en waarom ik hiervoor kies.

Ontbijt

Het is erg belangrijk om gevarieerd te eten. De reden hiervan is, dat als je gevarieerd eet je verschillende soorten macro- en micronutriënten binnenkrijgt die je lichaam nodig heeft. Elk voedingsproduct bevat namelijk een andere mix van deze voedingsstoffen.

Toch eet ik als ontbijt elke dag hetzelfde, omdat dit gewoon makkelijk is. Mijn ontbijt bestaat uit havermout met banaan. Ik eet dit omdat het boordevol met vezels zit en een volkoren graanproduct is. Hierdoor zit ik er de hele ochtend vol van. Ik maak mijn havermout altijd met halfvolle melk en een geprakte banaan erbij voor de zoete smaak. En door de banaan toe te voegen, heb ik al 1 stuk fruit genuttigd.


Snack

In de ochtend eet ik als snack 250 gram magere kwark of Skyr met 40 gram muesli. Magere kwark of Skyr zijn een erg gezonde snack en hiermee kan ik het weer volhouden tot aan de lunch. De muesli die ik er aan toevoeg is van de AH; geroosterde muesli chocolade-amandel. Deze muesli is echt extreem lekker, bevat maar 2 gram suiker per portie (40 gram) en is rijk aan vezels.

Lunch

Mijn lunch is meestal wel verschillend, maar bevat altijd eieren. Doordat ik veel sport, heb ik ook extra eiwitten nodig en die haal ik vooral uit mijn lunch. Mijn lunch kan dus bestaan uit een gebakken ei met chilipoeder, wat gemaakt is van 2 eiwitten en 1 heel ei met 2 grote volkoren crackers en wat rauwkost, zoals komkommer, cherrytomaatje of paprika.

Een ander soort lunch kan bestaan uit Protein Pancakes. Van deze pancakes heb ik een recept uitgeschreven die je hier kunt terugvinden.

Een derde variant op mijn lunch zijn 2 grote volkoren crackers met 2 gekookte eieren, muhammara en wat rauwkost. Heel zelden kan ik ook een sandwich maken voor mijn lunch met 2 volkoren boterhammen en dezelfde ingrediënten als op de derde variant op de crackers.


Snack

Mijn eerste middagsnack bestaat uit fruit. Bijvoorbeeld appel, mandarijnen, ananas, aardbeien of druiven, zodat ik mijn 2 stuks fruit voor de dag heb genuttigd.

Mijn tweede middagsnack varieert van 25 gram walnoten of 2 maiswafels of 2 kleine volkoren crackers met smeerkaas of muhammara en rauwkost.

Diner

Omdat ik nog thuis woon, bepaal ik niet elke avond zelf wat ik eet als diner. Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat als ik wel zelf bepaal het niet altijd extreem gezonde keuzes zijn, maar je moet hierbij ook niet denken aan pizza of friet, maar bijvoorbeeld aan pasta, nasi, soep of vlees met rijst en groente. Aardappelen eet ik dus bijna nooit, omdat ik hier niet zoveel van houd.

Waar ik wel rekening mee houd tijdens het avondeten, is dat ik niet te veel opschep. Ik let dus extra goed op de portiegrootte en ik luister goed naar mijn verzadigingsgevoel. Het is namelijk niet goed om altijd per se je bord leeg te eten. Doordat je altijd per se je bord moet/wilt leeg eten, verstoor je je interne hongergevoel. Hierdoor ga je minder letten op de verzadigingsprikkels en eet je dus te veel.

Een tip om niet te veel te eten tijdens het avondeten is door je avondeten van een ontbijt af te eten. Stiekem schep je gauw je bord helemaal vol en bij een ontbijtbord is dat duidelijk minder dan bij een standaard dinerbord.


Drinken

Als drinken drink ik eigenlijk de gehele dag door water, bruisend water of thee.


Dit is dus wat ik elke dag ongeveer eet en drink. Nu wil ik natuurlijk niet zeggen dat dit het beste wat je kan eten om af te vallen, op gewicht te blijven of gezond te zijn. Dit werkt voor mij, maar iedereen is natuurlijk anders. Wat ik je wel nog wil meegeven is dat je ervoor moet zorgen dat je genoeg en gevarieerd eet. Ga niet heel de dag met een honger gevoel zitten, want daar wordt niemand gelukkig van.

201 keer bekeken

Contact me

Heb je tips, opmerkingen, vragen of wil je een

samenwerking met mij aangaan?

Neem dan met dit formulier contact met mij op. 

  • Instagram
  • Facebook
  • Gray LinkedIn Icon
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now