• Pam Steffen

Spelt, meergranen of volkoren?

Bijgewerkt: 3 sep 2019

Spelt is helemaal van nu. In elke supermarkt of bakkerij kom je het tegen. Veel mensen denken dat spelt de gezondste keuze is. Is dat werkelijk ook zo? En wat is dan het verschil met meergranen en volkoren?

Er wordt vaak afgevraagd wat nou het verschil is tussen spelt, meergranen en volkoren en welke keuze hierin het gezondst is.


Volkoren

Laten we beginnen met volkoren. Volkoren graanproducten zijn gemaakt van de hele graankorrel. Je kunt hierbij dus denken aan volkorenbrood, volkorenpasta, zilvervliesrijs, volkoren ontbijtgranen, volkoren crackers, volkoren beschuit of volkoren couscous. Doordat volkoren producten de hele graankorrel bevatten in natuurlijke verhouding, bevat het veel vezels, ijzer en B-vitamines.

Er is een sterke wetenschappelijke onderbouwing voor het gunstige effect van het eten van volkoren producten ten opzichte van het eten van witte graanproducten (oftewel geraffineerde graanproducten). Het eten van 90 gram volkoren producten per dag hangt samen met een 25% lager risico op bepaalde hartziekten. Ook hangt het eten van 90 gram volkoren producten per dag samen met een 10% lager risico op darmkanker.

Volkoren producten bevatten daarin tegen meer vezels dan graanproducten gemaakt van bloem. Het is aangetoond dat graanvezels bijdragen aan een goede darmwerking en een lager risico op ziekten, zoals darmkanker, hartziekten en diabetes type 2. Daarnaast zorgen de vele vezels voor een langer verzadigd gevoel en zal je beter op gewicht blijven, omdat het de kans op snacken verkleint. Dit komt doordat vezels ervoor zorgen dat je de koolhydraten langzamer opneemt en je bloedsuikerspiegel minder snel zal stijgen.


Meergranen

De naam meergranen zegt het al, meergranen producten zijn gemaakt van meerdere soorten granen. Het zegt dus niks over de voedingswaarde van het product. Meergranenbrood bijvoorbeeld bevat meerdere soorten graan en kan als basis volkorenmeel hebben. In dit geval heeft het wel evenveel voedingsstoffen als volkorenbrood. Als er ook nog gebroken of geplette graankorrels en/of zaden in het brood zijn verwerkt, heeft het vaak zelfs een hoger gehalte voedingsstoffen.

Meergranenbrood kan ook van bloem, de basis voor witbrood, gemaakt zijn. In dat geval zal het brood minder voedingsstoffen bevatten dan volkorenbrood, maar meestal wel meer dan witbrood. Dit komt weer door de gebroken of geplette graankorrels en de zaden die toegevoegd worden. Meergranen producten zijn dus niet altijd de gezondste keuze. Om te bepalen of een volkorenbrood gezonder is dan een meergranen brood, zal je eerst op de ingrediëntenlijsten moeten kijken.


Spelt

En dan nu het wel bekende spelt. Spelt is niks anders dan een soort graan, net als tarwe. Er is nauwelijks verschil tussen spelt en tarwe als je kijkt naar de voedingsstoffen. Spelt is niet koolhydraatarm en glutenvrij zoals vaak gezegd wordt. Wel bevat spelt een andere soort gluten waardoor sommige mensen met een prikkelbare darm spelt producten beter kunnen verdragen dan tarwe producten.

Veel spelt producten bevatten maar heel weinig spelt. Sommige spelt producten bevatten zelfs meer tarwe dan spelt. Er hoeft maar een heel klein deel spelt in het product te zitten en het mag vernoemd worden. Producenten doen dit, zodat wij meer gaan betalen voor deze producten. Kijk dus goed naar de ingrediëntenlijst.


Is donkerder beter?

Vaak denken mensen, hoe donkerder het brood, hoe beter. De kleur van het brood zegt niks over de voedingswaarde. Donkere broden zijn vaak witbrood dat gekleurd is met gebrande mout. Niet de gezondste keuze dus. Volkorenbrood is van nature licht bruin.


Conclusie

Om de gezondste keuze te kunnen maken, kan je het beste kijken op de ingrediëntenlijst van het product. De gezondste keuze is een product dat voor 100% uit volkorenmeel bestaat. In Nederland staat in de wet dat volkorenbrood alleen zo genoemd mag worden als het daadwerkelijk voor 100% uit volkorenmeel bestaat.

Voor pasta’s, beschuiten, crackers en ontbijtgranen geldt deze regel niet. Het kan dus zijn dat je een volkoren beschuit koopt en deze naast volkorenmeel ook gemaakt is van bloem. Kijk dus goed naar de ingrediëntenlijst.


Tip

De ingrediënten op een etiket staan in de aflopende volgorde. Dit betekent dat het ingrediënt dat als eerste vermeld staat in de meeste hoeveelheid voorkomt in het product. Als het eerste ingrediënt ‘volkoren’ is, is de kans groot dat dit product de gezondste keuze is. Bloem en meel zijn een minder gezonde keuze.


Nog even de verschillen tussen volkorenmeel, bloem en meel;


Volkorenmeel:

Volkorenmeel bevat dus alle onderdelen van de graankorrel (meelkern, kiem en zemel) in zijn natuurlijke verhouding. Volkorenmeel wordt gebruikt bij de bereiding van volkorenbrood.


Bloem:

Bloem wordt gemaakt van uitsluitend het binnenste deel van de graankorrel; de meelkern. Alle andere onderdelen worden er na het malen uitgezeefd, waardoor er een wit graanpoeder overblijft. Bloem wordt gebruikt bij de bereiding van witbrood.


Meel:

Meel is een combinatie van bloem en volkorenmeel. Meel wordt gebruikt bij de bereiding van bruinbrood.

0 keer bekeken

Contact me

Heb je tips, opmerkingen, vragen of wil je een

samenwerking met mij aangaan?

Neem dan met dit formulier contact met mij op. 

  • Instagram
  • Facebook
  • Gray LinkedIn Icon
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now