• Pam Steffen

Pre-workout Rush V4 Stacker2 (tropical)

Bijgewerkt: 26 jul 2019

Een pre-workout supplement nemen, is dat nou echt nodig? Is een pre-workout nou werkelijk zo effectief? En heb je het echt nodig om beter te presteren?

Veel sporters zweren erbij dat als ze een pre-workout nemen ze nog beter kunnen presteren. In deze blog lees je alles wat je moet weten over een pre-workout supplement en heb ik de Rush V4 Stacker2 van de Bodystore getest.


Een pre-workout is een voedingssupplement en het bestaat uit een mix van ingrediënten die zijn samengesteld om je lichaam voor te bereiden op een training of inspanning. Het is een formule die je een energieboost zou moeten geven. Als je bijvoorbeeld weinig energie hebt na een lange dag werken, zal je wel wat extra energie kunnen gebruiken voor tijdens je training. Een pre-workout neem je dan ook 15-30 minuten vóór je training.

Pre-workout kan je bij allerlei soorten sport gebruiken. De energieboost die men ervaart bij het nemen van een pre-workout kan bijvoorbeeld fijn zijn voor alle vormen van cardio. Voor fitness, crossfit en bodybuilding wordt een pre-workout het meeste gebruikt. Tijdens een voetbal, hockey of volleybal wedstrijd kan een pre-workout ook goed van pas komen. Vanwege het veelvuldig bewegen met afwisselend korte, explosieve inspanningen kunnen ook deze sporters er gebruik van maken.


Zoals we nu weten, krijg je dus van een pre-workout meer energie, zodat je harder, zwaarder en langer kunt trainen. De andere manier waarop een pre-workout werkt, is psychologisch. Het geeft je namelijk het gevoel dat je meer kan bereiken in je training of inspanning en hierdoor zal je meer aandurven en meer gaan doen.


Maar hoe gaat het dan te werk in je lichaam? De samenstelling van de ingrediënten in een pre-workout is zo gemaakt dat het de bloedsomloop stimuleert, je lichaam van meer energie voorziet en dat je mentaal scherper wordt. Door deze toepassingen kan je het maximale van je lichaam vragen en heb je een sterke energieke pomp tijdens de training. Het duurt ongeveer 15-30 minuten voor het lichaam om een pre-workout op te nemen. Om deze reden neem je een pre-workout 15-30 minuten vóór je training. Hoe snel het wordt opgenomen is verschillend per persoon en per dag. Je maakt een pre-workout aan met de aanbevolen hoeveelheid water en aantal scoops dat op de verpakking vermeld staat.


Is een pre-workout effectief? Er zijn verschillende meningen over de effectiviteit van een pre-workout. Sommige sporters zweren erbij dat het werkt en andere merken er weer niks van of nemen liever een kopje koffie voor de training. Sommige stoffen in een pre-workout hebben een bewezen effect op het verbeteren van de sportprestatie, zoals bijvoorbeeld cafeïne. Maar er worden ook veel stoffen toegevoegd aan een pre-workout waarvan de effectiviteit niet bekend is of waarvan er bekend is dat ze ineffectief zijn. Het is dus erg belangrijk om voordat je een pre-workout gaat kopen, research te doen naar de ingrediënten die erin zitten, wat de werking ervan is en of er daadwerkelijk getest is of deze ingrediënten effectief zijn.


Wat zit er dan zoal in een pre-workout? Bij de meeste pre-workout supplementen is de basis ongeveer hetzelfde. Er zitten ingrediënten in die de doorbloeding stimuleren, de spierafbraak tegen gaan en extra energie en uithoudingsvermogen geven.


Cafeïne

Cafeïne is natuurlijk een bekend stofje in koffie. Cafeïne zorgt voor meer energie, vermindert vermoeidheid en heeft een positieve werking op de concentratie, prestatie en uithoudingsvormen. Het advies van het Voedingscentrum is om maximaal 400-600mg cafeïne per dag in te nemen.


Beta-Alanine

Beta-Alanine is een lichaamseigen aminozuur dat de spieruithoudingsvermogen verbetert en zorgt voor minder snelle verzuring. Dit aminozuur kan zorgen voor de tintelingen op je huid en gezicht die je soms wel eens voelt na het innemen van een pre-workout.


Creatine

Creatine wordt vaak gebruikt om je spieren van extra energie te voorzien. Het zorgt ervoor dat er meer ATP in de spieren kan komen en hierdoor kan er meer energie geleverd worden. ATP is een fosfaatverbinding waarin een bepaalde hoeveelheid energie, die uit de verbranding van je voedsel is vrijgekomen, is vastgelegd. Ons voedsel bevat energierijke stoffen zoals eiwitten, koolhydraten en vetten. Deze voedingsstoffen kunnen na de vertering ervan worden opgenomen door cellen in je lichaam en in de vorm van glucose verder worden verbrand. Bij deze verbranding komt er veel energie vrij en het grootste gedeelte hiervan wordt gebruikt om de lege energie accu’s (ADP) in ons lichaam te vullen met energie en om te vormen naar ATP. De energie uit het voedsel wordt bewaard in de vorm ATP totdat de cel energie nodig heeft voor een inspanning. Zodra er energie nodig is, wordt de ATP omgezet in ADP. Dit gaat dus ten koste van de ADP, door toediening van creatine kan het lichaam de ADP weer omzetten naar ATP en kan het weer energie leveren.

Creatine is op zichzelf een nuttig supplement; het verbetert voornamelijk de prestatie bij inspanning op hoge intensiteit. Het zit daarom ook in een pre-workout. Er kunnen redenen zijn om geen creatine te nemen. Bij een nieraandoening is het bijvoorbeeld niet aan te raden. Sommige mensen vinden dat creatine niet thuishoort in een pre-workout. Het hoofddoel van een pre-workout is voor het zorgen van meer energie, focus en uithoudingsvermogen. Stimulanten zijn ingrediënten die hiervoor zorgen, zoals cafeïne. Creatine is geen stimulant en hoeft niet per se voor een training ingenomen te worden. Om deze reden kan je ook kiezen voor een pre-workout zonder creatine.


Taurine

Naast de cafeïne zit er ook vaak taurine in een pre-workout. Dit ingrediënt zorgt voor het vergroten van fysieke prestaties. Deze stof komt van nature voor in je lichaam, maar de hoeveelheid die je lichaam kan aanmaken is beperkt. Het is voornamelijk bekend van energiedrankjes. Taurine is een aminozuur dat in het lichaam voorkomt, maar ook uit de voeding kan worden gehaald.


BCAA’s

BCAA’s worden toegevoegd aan een pre-workout om spierafbraak tegen te gaan. BCAA’s bestaan uit drie essentiële aminozuren (leucine, isoleucine, valine). Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten en zijn belangrijk voor de spieropbouw. Deze drie essentiële aminozuren maken voor 1/3 deel uit van de in totaal negen essentiële aminozuren. Naast dat BCAA’s worden gebruikt voor het herstel van de spieren, worden ze ook gebruikt als de glycogeenvoorraden op zijn. In de meeste gevallen is het onnodig om extra BCAA’s in te nemen. Voor de spieropbouw en de aanmaak van de aminozuurketens heeft je lichaam alle negen essentiële aminozuren nodig en niet alleen de BCAA’s.


L-arginine

Eiwitten bestaan uit ketens van aminozuren. In totaal kan een eiwit uit je eten 22 verschillende aminozuren bevatten. Arginine is één van die 22 aminozuren. Het is een semi-essentieel aminozuur, semi-essentieel betekent dat het lichaam ze normaal gesproken zelf kan maken, maar onder bepaalde omstandigheden (ziekten, bepaalde aandoening) kan het lichaam er niet genoeg van maken en is aanvulling via het eten nodig. Dit aminozuur zal daarom weinig tot geen extra effect toevoegen tijdens de training.


Overige stoffen

Vaak worden pre-workouts aangevuld met mineralen en vitamines. Uiteindelijk kies je een pre-workout om de werkzame stoffen en niet vanwege de hoeveelheid vitamines of mineralen. Je moet je hierdoor dus niet te veel laten afleiden. Probeer verschillende soorten pre-workouts en kijk waar jij je goed bij voelt en welke voor jouw het beste werkt.


Review Rush V4 Stacker2 van Bodystore

Ik heb de Rush V4 Stacker2 van de Bodystore getest en beoordeeld op de volgende punten:

  • Mengbaarheid

  • Smaak

  • Effect

Wat Bodystore zegt over de Rush V4 Stacker2:

‘’Rush V4 is zo krachtig, dat het behoort tot de sterkste en meeste effectieve pre-workouts die momenteel verkrijgbaar zijn. Bevat maar liefst 21 top ingrediënten. De ontwikkelingen staan niet stil. Er wordt veel onderzoek verricht naar prestatie verhogende extracten en de beste combinaties van stoffen. Rush V4 is het resultaat van deze continue zoektocht. Rush V4 is samengesteld op basis van gedegen wetenschap, jaren van onderzoek en tientalen jaren professionele ervaring.’’

  • 21 effectieve ingrediënten in één schep

  • Effectieve doses wetenschappelijke bewezen ingrediënten

  • Een pre-workout in heerlijke fruitsmaken

  • Een product van topkwaliteit dat vrij is van vulstoffen


Mengbaarheid

Ik heb de pre-workout beoordeeld op de mengbaarheid. Het is belangrijk bij een supplement dat de poeder goed oplost in water, er moet geen los poeder blijven liggen of klonten ontstaan. Deze pre-workout lost dan ook zeker goed op met water. Volgens de gebruiksaanwijzing moet je 1 scoop pre-workout aanmaken met 200 ml water.


Smaak

Ik heb natuurlijk gelet op de smaak van dit supplement. Het is namelijk niet fijn als je de pre-workout die je regelmatig gebruikt niet lekker is. Deze pre-workout is bij de Boydstore te verkrijgen in smaken Fruit Punch en Tropical, ik heb de smaak Tropical getest. In eerste instantie vond ik smaak heel heftig en intens. Om deze reden had ik bij mijn volgende training de pre-workout aangemaakt met 300 ml water in plaats van 200 ml en bij deze hoeveelheid water vond ik de smaak een stuk beter, minder heftig en kon ik er meer van genieten.


Effect

Dit is de derde soort pre-workout die ik heb gebruikt en over het effect ben ik redelijk positief. Ik heb de pre-workout ongeveer 20 minuten voor mijn training ingenomen en ik kreeg er toen voelbaar meer energie van. Bij sommige pre-workouts krijg je op het gegeven moment tintelingen op je hoofd, handen en voeten, dat was bij deze pre-workout niet het geval. Persoonlijk krijg ik van die tintelingen nog meer energie en doorzettingskracht en om deze reden ben ik niet extreem positief over deze pre-workout. Verder doet het wel wat het moet doen, het geeft mij meer energie, meer focus en meer uithoudingsvermogen. Als je niet van deze tintelingen houdt, is deze pre-workout zeker aan te raden!


Conclusie

Persoonlijk ben ik redelijk positief over de Rush V4 Stacker2. Als ik de pre-workout aanmaak met 300 ml water heeft het een goede smaak, het is goed oplosbaar en voor mij ook effectief voor tijdens mijn training.


Praktische tips

Ik raad het af om een pre-workout vóór elke training te nemen. Je lichaam heeft namelijk uiteindelijk steeds meer nodig om hetzelfde effect te krijgen, dit omdat je lichaam eraan gaat wennen en dat geldt ook voor de psychologische werking. Je moet proberen te voorkomen dat je een pre-workout nodig MOET hebben tijdens een training. Een tip die ik je dus wil meegeven is dat je een pre-workout alleen moet nemen op de dagen dat je moe bent, weinig motivatie hebt of gewoon geen zin hebt om te trainen, maar toch wel wilt gaan. Je moet dus altijd in je gedachte houden dat het beter is als je vaker zonder dan met pre-workout traint, zodat het effect groter is als je het wel nodig hebt en gebruikt.

Probeer verschillende soorten pre-workouts om te bepalen op welke samenstelling van ingrediënten jij het beste reageert en waar jij je het fijnst bij voelt.

115 keer bekeken

Contact me

Heb je tips, opmerkingen, vragen of wil je een

samenwerking met mij aangaan?

Neem dan met dit formulier contact met mij op. 

  • Instagram
  • Facebook
  • Gray LinkedIn Icon
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now