• Pam Steffen

Portiecontrole zonder weegschaal

Het is niet voor iedereen weggelegd om zijn of haar voeding de gehele dag tot op de gram af te wegen met een keukenweegschaal. Maar ik kan me voorstellen dat je toch wel op één of andere manier een portiecontrole wilt doorvoeren. Hiervoor kan je deze makkelijke tips gebruiken.

In het onderstaande plaatje zie hoe deze manier met je handen te werk gaat.

Een voorbeeld hierin is dat je bij iedere maaltijd 2 handpalmen van een eiwitbron eet, zoals kip, tofu, tempeh of een ander soort vlees of vleesvervanger. Daarbij kan je ervoor kiezen om 1 vuist groente te eten en 2 handjes koolhydraten en een duim vet. Belangrijk is om hierbij consistent te blijven. Welke verhouding je gebruikt verschilt per doel.


Wanneer je deze methode wilt gebruiken bij het afvallen, is het belangrijk om altijd als meeste het aantal groenten te eten en je eiwitinname optimaal te houden. Een voorbeeld hierbij is 2 vuisten groenten en 2 handpalmen eiwit. Hierbij kan je je koolhydraat inname verlagen naar 1 handje. Een hele duim vet is altijd belangrijk om te consumeren.

Onderweg of wanneer je bij vrienden of familie bent, is deze methode ook erg makkelijk en handig om toe te passen. Je hebt namelijk eerder je handen ter beschikking dan een keukenweegschaal.

Op deze manier behoud je de juiste portiegrootte die voor jou van toepassing is en voor jou werkt en ben je weer een stap dichterbij je doel!


13 keer bekeken

Contact me

Heb je tips, opmerkingen, vragen of wil je een

samenwerking met mij aangaan?

Neem dan met dit formulier contact met mij op. 

  • Instagram
  • Facebook
  • Gray LinkedIn Icon
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now