• Pam Steffen

Ook ik heb er soms moeite mee…

Bijgewerkt: mei 2

Ja, je leest het goed. Ook ik heb soms moeite om mijn zelf gecreëerde leefstijl na te leven. En ook ik maak soms geen progressie of heb er even geen zin meer in. Lees in deze blog hoe ik hiermee om ga.

Ik houd ervan om een gezonde leefstijl na te leven qua voeding en beweging. Zes keer per week ben ik ijverig bezig in de sportschool en mijn voeding bestaat grotendeels uit gezonde onbewerkte producten. Ik stel voor mijzelf duidelijke doelen op voor wat ik in een bepaalde periode of op een bepaalde datum bereikt wil hebben op het gebied van mijn lichaam. Alleen de weg ernaartoe is niet altijd alleen maar rozengeur en maneschijn. Het komt wel eens voor dat ik een tijdje stil sta in mijn progressie of juist achteruitga. Op zulke momenten kan ik wel door de grond zakken. Soms vraag ik mij dan af waarvoor ik het allemaal doe en of het wel zo nodig is om per se dat ene doel te behalen.


Al mijn hele leven ben ik bezig met voeding. Ook toen ik overgewicht had, was ik constant bezig met voeding. Ik heb niet de lichaamsbouw om altijd alles maar te eten wat ik wil en er alsnog goed uit te zien. Ik moet letten op wat ik eet en kom nu eenmaal snel aan in gewicht als ik niet op mijn voeding let.

Ook heb ik soms tijdens die momenten, wanneer ik stil sta in mijn progressie of achteruitga, de gedachte dat ik zou willen dat ik mijn obsessie met voeding los zou kunnen laten. Waarom vind ik het zo belangrijk om er zo uit te zien als ik in mijn hoofd voor ogen heb, waarom moet ik altijd gezond eten, waarom voel ik mij slecht als ik niet ben gaan sporten of iets ongezonds heb gegeten? Deze gedachtes dwalen op de slechte momenten rond in mijn hoofd. Op dat moment baal ik even van hetgeen dat ik geen progressie heb gemaakt. En begrijp me niet verkeerd, balen mag! Want even later bedenk ik me weer dat ik niet voor niks aan deze journey ben begonnen en het punt wat ik tot nu toe bereikt heb ook een hele prestatie op zich is!

Dus ja, ik vind het soms ook lastig om door te blijven gaan op de momenten dat ik geen progressie maak, maar toch ga ik door!

Er zijn aantal manieren wat je kan toepassen op de momenten dat jezelf ook even in een dieptepunt zit en het niet meer ziet zitten om te gaan sporten en gezond te blijven eten.

1. Koop een nieuwe gym outfit

Het werkt echt. Als je lekker in je vel zit door een nieuwe mooie gym outfit, heb je er ook weer zin in om er tegenaan te gaan.

2. Sport samen

Het klinkt misschien een beetje stom, maar wanneer het niet uit jezelf lukt om motivatie te vinden om naar de sportschool te gaan, lukt het misschien wel als je samen gaat en elkaar motiveert.

3. Ga direct vanuit school of je werk naar de sportschool

Ja, dit werkt echt! Er ligt namelijk een gevaar op de loer. Dat gevaar heet: neerploffen-op-de-bank-en-niks-meer-doen. Je bent moe en hebt nergens meer zin in. Ga daarom dus vanuit school of werk meteen naar de sportschool en neem van ten voren een snack mee, zodat je tijdens je training geen honger krijgt.

4. De weegschaal

Voor de meeste van ons is de weegschaal toch een dingetje. Het is een soort vijand die je confronteert met iets wat je eigenlijk niet wil weten. Wees niet bang voor dat monster. Ga eenmaal per week erop staan, ook al voel je je niet fijn erbij en bekijk het resultaat. Ga op het moment dat je geen progressie hebt gemaakt niet bij de pakken neerzitten. Baal voor even, bedenk waar het aan zal kunnen liggen en ga weer door. Vergeet niet waarom je bent begonnen!

5. Eet als je trek hebt

Jezelf uithongeren heeft totaal geen nut. Het is super ongezond en je zal op het moment dat je jezelf even niet meer kan houden ongezonde keuzes gaan maken waar je later weer spijt van zal hebben.

6. Sport gevarieerd

Probeer zo gevarieerd mogelijk te sporten. Wanneer je aan fitness doet en altijd een fullbody workout uitvoert, probeer dan eens een splitschema. Wanneer je continu dezelfde oefeningen doet, wordt het op een gegeven moment ook saai.

7. Weekend

‘Eindelijk weekend, nu mag ik even losgaan en niet op mijn voeding letten.’ Nee, doe dit vooral niet. Wanneer je het hele weekend gaat lopen vreten zal je inderdaad geen progressie maken. Op deze manier compenseer je je ongezonde weekend met hoe gezond je doordeweeks bent. Houd het dus bij 1 cheatmeal per week. En ook in het weekend kan je gewoon sporten en bewegen.

8. Routine

Regelmaat is erg belangrijk. Zorg dat je een vast schema opstelt wat betreft je beweging en wanneer je je eten voor de dag of de volgende dag voorbereidt. Op deze manier zal je minder snel geneigd zijn om een keertje sporten over te slaan of iets ongezond te eten.

9. Een volle gezonde koelkast

Zorg ervoor dat je koelkast gevuld is met gezonde producten en haal geen onnodige ongezonde producten in huis. Stel je voor; je komt thuis, je hebt heel de dag gewerkt en je hebt honger! Op dat moment trek je de koelkast open en wil je natuurlijk eten. Wanneer er alleen maar gezonde producten in je koelkast liggen, zal je niet iets ongezond gaan eten waar je later weer spijt van krijgt.

10. Beloon jezelf en stel doelen

Stel haalbare en concrete doelen op voor jezelf voor een relatief korte periode. Wanneer je dit doel behaald hebt, stel je weer opnieuw doelen op en beloon je jezelf. Beloon jezelf bijvoorbeeld met een leuke sportoutfit, want een keer shoppen doet een mens wonderen!

Blijf jezelf gemotiveerd houden en blijf gezond eten en lekker bewegen!



62 keer bekeken

Contact me

Heb je tips, opmerkingen, vragen of wil je een

samenwerking met mij aangaan?

Neem dan met dit formulier contact met mij op. 

  • Instagram
  • Facebook
  • Gray LinkedIn Icon
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now