• Pam Steffen

Ik eet zo weinig en toch val ik niet af, hoe kan dat nu?

Veel van jullie zullen dit probleem wel herkennen. Je denkt gezond te eten met een extreem lage calorie inname en hierdoor snel wat kilo’s af te vallen. Elke week sta je op de weegschaal en elke week blijft je gewicht hetzelfde, moet je dan nog lager in je calorie inname gaan zitten? Nou, ik zal je vertellen; dit zal niet werken. Trust me, been here, done that.

Laten we eerst beginnen met de basis, voordat ik een aantal tips geef om wel de juiste calorie inname te bereiken. Afvallen is in theorie niks anders dan een lagere calorie inname hanteren dan dat je daadwerkelijk verbrandt. Het komt dus neer op de balans tussen de inname en verbranding. Wanneer je meer eet dan je verbrandt, zal je lichaam deze overige energie opslaan als vet. Wanneer je minder eet dan je verbrandt, zal je lichaam dit opgeslagen vet uiteindelijk gaan aanspreken en gebruiken als brandstof.


Je hebt vast wel eens gehoord dat crashdiëten met extreem lage calorie inname ervoor kan gaan zorgen dat je spijsvertering erdoor in een spaarstand gaat, stil komt te liggen en je hierdoor niet meer zal afvallen. Dit kan je uit je hoofd halen. Wanneer je calorie inname lager is dan je verbruik zal je ALTIJD afvallen. De vraag is alleen; is het wel gezond om zo’n lage calorie inname te hebben? Nee natuurlijk is dat niet gezond. Je valt opeens heel veel af, wat vaak grotendeels vocht is in het begin en wanneer je weer ‘normaal’ gaat eten, zullen deze kilo’s er zo weer aan zitten en wat heb je nu voor gedragsverandering ondergaan? Je hebt nog steeds niks geleerd van deze vorm van diëten en zal je slechte gewoontes nog altijd blijven naleven.

Wanneer je een tijdje minder calorieën hebt gegeten en een aantal kilo’s bent afgevallen, klopt het wel dat het daarna minder snel zal gaan. Dit komt doordat een slanker lichaam minder energie verbruikt voor de vitale lichaamsfuncties. Je kan hierbij denken aan het op peil houden van je lichaamstemperatuur of het laten kloppen van je hart. Je zal je calorie inname dus weer moeten aanpassen.

Nog een punt waar je aan zou kunnen denken waarom je niet meer afvalt, is je beweging. Wanneer je calorie inname extreem laag is, heb je logischerwijs ook minder energie. Zijn je workouts nog wel zo effectief als dat ze eerst waren? Als ik uit ervaring spreek, was dit bij mij zo het geval. Ik was 200 calorieën lager gaan zitten om vet af te vallen. Aan het einde van elke workout had ik niet zo’n voldaan gevoel als toen ik hoger zat in mijn calorie inname. Een aantal weken later ben ik het daarom weer gaan ophogen met 200 calorieën. Dit heeft gewerkt, ik heb weer meer energie en mijn workouts zijn een stuk effectiever.

Houd je je calorie inname eigenlijk wel bij? En houd je dan ook echt alles bij? Het kan zijn dat je denkt extreem weinig te eten en dus weinig calorieën binnen te krijgen. Maar is dat werkelijk wel zo? Houd je calorieën eens bij op een dag en hiermee bedoel ik dan ook echt alles, dus ook bijvoorbeeld de olijfolie waarin je je eten bakt. Een braadproduct zoals olijfolie kan wonderbaarlijk wat calorieën bevatten. En vergeet ook niet de calorieën van het drinken dat je nuttigt op een dag.

Je geeft aan bij jezelf dat je ‘gezond’ eet, maar wat is nu definitie van gezond? Probeer daarom eerst voor jezelf na te gaan wat nu daadwerkelijk gezonde keuzes zijn. De ‘Kies Ik Gezond?’ app van het Voedingscentrum zal je hier goed bij kunnen helpen.

Geef dus niet de ‘spaarstand’ van je lichaam de schuld. Ga eerst na wat je precies eet en drinkt, hoeveel calorieën je inneemt en hoeveel je er daadwerkelijk verbrandt. Vanaf daar kan je weer verder gaan kijken wat je zal kunnen veranderen om je streefgewicht te behalen.

58 keer bekeken

Contact me

Heb je tips, opmerkingen, vragen of wil je een

samenwerking met mij aangaan?

Neem dan met dit formulier contact met mij op. 

  • Instagram
  • Facebook
  • Gray LinkedIn Icon
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now