• Pam Steffen

Hoe maak je er een leefstijl van?

Bijgewerkt: 11 jul 2019

Je hebt je hele leven plezier van een gezonde leefstijl. Maar hoe maak je er een leefstijl van?

Ik vind het erg belangrijk om gezond te leven en dus gezond te eten. Regelmatig hoor ik verhalen van mensen die veel verschillende diëten uitproberen, dit niet lang volhouden en het dus een ‘dieet’ noemen. Ik zelf haat het woord ‘dieet’. Zodra ik iemand hoor over het volgen van een dieet, probeer ik die persoon uit te leggen dat je het geen dieet moet noemen of geen dieet moet volgen, maar er een leefstijl van moet proberen te maken. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan en in deze blog ga ik proberen uit te leggen en jou te motiveren over hoe je een gezonde leefstijl je hele leven kunt naleven en daar zeker veel plezier van kunt hebben.


Dieet en leefstijl

Het eerste punt dat ik ga behandelen is het woord ‘dieet’. Zoals ik al eerder zei, heb ik een hekel aan dit woord en ik zal mijn leefstijl dan ook zeker geen dieet noemen. De meeste mensen hebben bij het volgen van een dieet het doel om af te vallen. Vaak stoppen ze met het dieet zodra ze hun streefgewicht hebben behaald en nemen dan hun oude voedingsgewoontes weer aan, waardoor ze in een terugval komen en je het zogenaamde ‘jojo-effect’ krijgt. Al je harde werk is op dat moment dus voor niks gedaan en de kilo’s die je bent kwijtgeraakt, komen er weer dubbel zo snel aan.

Door het veranderen van je leefstijl kan je meer resultaat bereiken en het je hele leven lang volhouden. Bij het volgen van een dieet eet je vaak veel minder calorieën of schrap je bijvoorbeeld een macronutriënt (bijvoorbeeld vetten of koolhydraten), als je klaar bent met het volgen van het dieet ga je dus weer evenveel calorieën als voorheen eten en eet je weer evenveel vetten of koolhydraten. Bij het volgen van een gezonde leefstijl eet je gewoon normaal, maar wel gezond. Je maakt gezonde keuzes, zoals veel groenten, volkoren producten, gezonde vetten, fruit en eet je gewoon alle macronutriënten; koolhydraten, eiwitten en vetten. Een gezonde leefstijl is veel beter vol te houden dan een dieet, omdat je niks ontneemt van jezelf. Door het lang volgen van een gezonde leefstijl ontstaat er geen jojo-effect en heb je meer energie, omdat je genoeg calorieën binnen krijgt. Ook zit je veel lekkerder in je vel zitten. Door je leefstijl aan te passen naar een gezonde leefstijl zal je ook afvallen en hoef je geen raar dieet te volgen waarbij je jezelf allemaal dingen moet verbieden.


Balans

Balance is the key. Het is belangrijk om een goed balans te vinden tussen gezond eten en af en toe iets eten waar je op dat moment zin in hebt. Ook is het belangrijk om balans te vinden in voldoende beweging. En als laatste is het allerbelangrijkste om gelukkig te zijn en je goed te voelen met je eigen gezonde leefstijl. Het is lastig om meteen de juiste balans te vinden. Door mijn persoonlijke ervaring, kan ik je zeker vertellen dat het niet makkelijk is. Geef jezelf dus de tijd om dingen uit te zoeken, meer kennis te krijgen over gezonde voeding en verschillende vormen van sport.

Een tip om balans in je voeding te krijgen, is het toepassen van een cheatmeal eenmaal per week. Als je continue alleen maar bezig bent met je het tellen van je macronutriënten, gezond eten en veel sporten, zal dat een keer je strot uitkomen. Veel sporters passen een cheatmeal toe in het weekend. Je eet een eenmaal in de week een maaltijd waarbij je even niet na hoeft te denken aan hoe gezond het is of wat de samenstelling van macronutriënten is. Zo’n cheatmeal kan je helpen om de rest van de week op het rechte pad te blijven en eetbuien of cravings te voorkomen. Ikzelf pas ook eenmaal in de week een cheatmeal toe en het helpt zeker.


Eet kleinere en meerdere porties

Eet vaker en minder. Het eten van 5 of 6 kleinere maaltijden per dag werkt ten eerste goed om af te vallen. Je houdt namelijk je stofwisseling actief en verbruikt dus meer calorieën. Tijdens een caloriebeperkend dieet eet je gedurende de dag veel te weinig en dit zal ervoor zorgen dat je lichaam in spaarstand gaat. Je lichaam zal zuinig om gaan met de reserves (bloedsuikers en lichaamsvetreserves) en is dat natuurlijk niet wat je wilt. Door regelmatig te blijven eten, zal je lichaam niet zuinig om hoeven te gaan met de reserves. Je stofwisseling zal optimaal blijven functioneren en hierdoor zal je meer calorieën en vet gaan verbranden. Je zal je ook veel beter voelen als je meerdere keren per dag eet en als deze porties kleiner zijn. Je bloedsuikerspiegel zal op een constant niveau blijven, hierdoor hoeft je lichaam minder insuline aan te maken om deze bloedsuikerspiegel omlaag te krijgen. Doordat je lichaam minder insuline hoeft te maken, houd je meer mentale energie over en voorkom je eetbuien of extreme honger momenten.

Beweeg genoeg

Genoeg bewegen is goed voor je lichaam, logisch. Probeer dagelijks regelmatig te bewegen en kies een sport die je ook daadwerkelijk leuk vindt. Alleen op deze manier zal je er een leefstijl van kunnen maken en wordt sporten een gewoonte voor je. Sporten doe je namelijk vaak meerdere keren per week en als je dan een sport kiest wat je met tegenzin doet, zal je het niet lang volhouden. Ik zelf ben 5-6 keer in de week in de sportschool te vinden en doordat ik een sport heb gekozen waar ik echt plezier in heb, is het een gewoonte voor mij geworden om zo vaak per week in de sportschool te zijn.


Wees realistisch

Veel mensen (ik ook) hebben de neiging om meteen hele hoge doelen te stellen. Door extreem hoge doelen te stellen zal je een gezonde leefstijl vaak niet lang volhouden. Wees dus realistisch. Het is niet realistisch om een doel te stellen om bijvoorbeeld nooit meer suiker te eten. Kijk naar wat je op de langere termijn kan volhouden. Leg de lat dus niet al te hoog. En gezonde leefstijl is geen crashdieet dus verwacht geen snelle resultaten, maar geef het de tijd. Deze langzame veranderingen hebben namelijk een langdurig resultaat.


Stop niet als je je doel hebt bereikt

Een gezonde leefstijl heeft geen einde. Het is voor het leven en niet voor even. Zodra je je doelt hebt bereikt, bedenk je een nieuw doel en dat zal je continue doen. Als je eenmaal gewend bent aan je gezonde leefstijl en het gezonde eten een gewoonte is geworden in je leven, zal je geen moment denken aan stoppen en het je hele leven lang aanhouden.


Plan voorruit

Plan je maaltijden en wanneer je gaat sporten voorruit. Neem bijvoorbeeld tijdens een dag van de week de tijd om voor de komende week in te plannen wat je gaat eten en wanneer je gaat sporten. Op deze manier hoef je niet op het moment zelf als je haast hebt te bedenken wat je gaat eten. Ook zal je op deze manier regelmatig gaan sporten, omdat je dit hebt afgesproken met jezelf en de rest van de taken van die week er omheen hebt gepland.


Geniet

Het is erg belangrijk om gelukkig te zijn met je leefstijl en je goed in je vel te voelen. De leefstijl die je volgt, heeft een erg groot effect op hoe gelukkig je bent. Het beïnvloedt namelijk je manier van denken, je manier van doen en hoe je je voelt. Om deze redenen is het van belang dat je kiest voor een leefstijl die bij je past en een gezond en positief effect heeft op je leven. Geef jezelf de tijd om te ontdekken wat gezond eten is, welk eten je lekker vindt, wat voor routine bij je past en welke vorm van beweging je leuk vindt. Bedenk ook welke doelen je wilt bereiken en eet af en toe ook gewoon iets wat je lekker vindt zonder daar bij te denken.


Met kleine stappen bereik je het meest, elke kleine verbetering telt mee. Wees bewust van wat je eet en zorg dat je door jouw gekozen leefstijl lekker in je vel zit en je het je hele leven vol kunt houden.


103 keer bekeken

Contact me

Heb je tips, opmerkingen, vragen of wil je een

samenwerking met mij aangaan?

Neem dan met dit formulier contact met mij op. 

  • Instagram
  • Facebook
  • Gray LinkedIn Icon
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now