• Pam Steffen

Hoe leer ik slechte eetgewoontes af?

Oké, 1 stukjes chocolade dan… 10 minuten later, en je bent weer een hele reep verder. Slechte eetgewoontes, we hebben er allemaal wel eens last van. Maar hoe kom je er nu het beste van af? Met deze tips zal jij goed het nieuwe jaar in gaan!

Vaak beginnen mensen met sporten om af te vallen, meer energie te krijgen en fitter te worden. Er zijn hierbij twee componenten van belang om goed in balans te hebben, namelijk een goed sport/beweegpatroon en een gezond en gevarieerd voedingspatroon. Je kan nog zoveel gaan bewegen en sporten als je wilt, maar als je voeding niet in orde is, heeft al die extra beweging om af te vallen of fitter te worden weinig zin. Natuurlijk zeg ik nu niet dat je meteen het aantal calorieën moet gaan tellen wat je eet op een dag eet, maar het is wel belangrijk om de slechte eetgewoontes af te leren en zo gezond en gevarieerd mogelijk te eten.

Te veel in een keer eten

Als je veel producten eet met weinig vezels, eiwitten, gezonde vetten en langzame koolhydraten en die juist veel snelle koolhydraten (suikers) en zout bevatten, heb je een grote kans dat je daar te veel van eet. Je zit namelijk minder snel vol van deze producten, waardoor je dus blijft dooreten.

Te veel in een keer eten komt vaak doordat je te erge honger hebt.

Fix it

Probeer langzaam te eten en te genieten van je maaltijd. Door de tijd te nemen voor het nuttigen van je maaltijd geef je je hersenen de tijd om het gevoel van volheid op te merken. Kauwen is erg belangrijk. De eerste stap van de vertering is namelijk kauwen. Je voedsel vermengt zich met je speeksel en in je speeksel zitten belangrijke enzymen die beginnen met het omzetten van zetmeel in suikers. Ook maak je het voedsel kleiner door te kauwen. Verder in het spijsverteringskanaal is dat belangrijk, omdat daar ook weer enzymen en daarna bacteriën er mee aan de slag gaan. Want als je voedsel te groot in je spijsverteringskanaal terecht komt, kan alleen het buitenste laagje ervan verteerd worden. Uiteindelijk zal er dan onverteerd voedsel in je darmen terechtkomen. Door langzamer te kauwen en de tijd te nemen, geef je dus je hersenen te tijd om het verzadigingsgevoel op te merken en eet je automatisch minder.

Om te voorkomen dat je te veel honger hebt, is het aan te raden om 5 tot 6 keer per dag te eten en dan natuurlijk het liefst producten met veel vezels en eiwitten.

Te weinig eten

Nadat je te veel hebt gegeten, krijg je vaak een schuldgevoel. Om deze reden kan het zijn dat je een poging onderneemt om jezelf uit te hongeren. Je kan je eetbui hier niet mee compenseren. Als je bijvoorbeeld daarna een maaltijd overslaat, krijgt je lichaam een aantal uur geen energie en voedingsstoffen binnen. Hierdoor vergroot je alleen maar de kans om weer opnieuw een eetbui te krijgen. Er zal een jojo effect ontstaan van eetbui naar uithongering, naar eetbui naar uithongering…

Fix it

Probeer een regelmatig eetpatroon eet patroon te creëren en dus minimaal 5 tot 6 keer per dag te eten, zodat er geen eetbui kan ontstaan. Neem bijvoorbeeld een aantal snacks tussendoor in de vorm van groente en fruit.

Emotie eten

Als je een emotie-eter bent, is dit niet makkelijk om op te lossen. Maar het is zeker niet onmogelijk! Je gebruikt eten als troost of een manier om ergens even niet aan te hoeven denken. Je gevoel is voor een korte periode weer goed, maar als snel krijg je daarna weer een schuldgevoel. En ja hoor, de cirkel is weer rond. Emotie eten hoeft niet alleen bij negatieve emoties voor te komen, ook bij positieve gedachtes of momenten kan je meer gaan eten. Denk bijvoorbeeld aan de feestdagen, verjaardagen, etc. Vaak eet je dan meer uit gezelligheid en omdat het ‘erbij hoort’.

Fix it

De eerste stap om geen emotie-eter meer te zijn is om te achterhalen wanneer en waarom je gaat emotie eten. Je moet de signalen gaan herkennen. De ene persoon eet als hij moe is, de ander uit verveling of wanneer hij ongelukkig is. Zodra je deze gevoelens kan linken aan je eetgedrag ben je al een heel eind. Probeer ook te bepalen welke andere activiteit je gaat verrichten als je je zo voelt. Ga bijvoorbeeld een eindje wandelen als je je verveelt, doe een powernap als je moe bent of ga iets opruimen of schoonmaken. De belangrijkste stap is bewustzijn en daarna kan je ermee aan de slag gaan. Als je veel eet bij positieve emoties, kan je een plan bedenken van ten voren om bijvoorbeeld bepaalde dingen niet te eten.

Te grote portie tijdens het avondeten

Veel mensen maken deze fout. Ik heb een tijd lang ook deze fout gemaakt. Maar het is helemaal niet goed voor je om te veel te eten tijdens het diner. Je lichaam kan deze grote hoeveelheid namelijk niet aan en heeft veel moeite om alles te verteren. Al de extra overbodige voedingsstoffen worden opgeslagen als vetten en dit kan leiden tot gewichtstoename.

Fix it

Het is belangrijk om de aantal calorieën die je dagelijks binnenkrijgt te verdelen over de gehele dag. Dus je kan ’s avond natuurlijk een lekker bordje leegeten, maar schep geen tweede keer op. Nog een handige tip is om je avondeten op een ontbijtbord op te scheppen. Je schept automatisch je bord vol en wilt deze ook leeg eten. Als je van een kleiner bord eet, schep je minder op en eet je dus automatisch minder. Schep ook je eten in de keuken op en niet aan de eettafel. Als je de pannen op tafel zet, ben je geneigd om nog een keer op te scheppen of bij het natafelen nog een beetje uit de pan te eten. Een extra pannetje met groentes kan je natuurlijk wel op tafel zetten.

Snacken in de avond

De hele dag heb je gezond gedaan en in de avond krijg je opeens een hele erge eetbui en heb je zin in iets lekkers. Dit overkomt veel mensen. Je trekt alle kasten open en eet alles op waar je zin in hebt. Je gezonde inzet van de dag heeft nu geen nut meer gehad.

Fix it

Verschillende oorzaken kunnen de reden zijn waarom deze eetbui ontstaat. Het kan zijn dat je overdag te weinig hebt gegeten. Het is dan belangrijk om overdag meer en vaker te gaan eten. Natuurlijk kan je in de avond nog wel iets eten, maar dan iets gezonds. Vaker is de reden van dit gedrag dat je je verveelt, vermoeid bent, stress, emotie eten of een aangeleerde gewoonte is. Als het een aangeleerde gewoonte is, kan je dit gewoon afleren. Probeer dus te achterhalen waarom je gaat eten en pak deze oorzaak aan.

0 keer bekeken

Contact me

Heb je tips, opmerkingen, vragen of wil je een

samenwerking met mij aangaan?

Neem dan met dit formulier contact met mij op. 

  • Instagram
  • Facebook
  • Gray LinkedIn Icon
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now