• Pam Steffen

Hoe blijf je gezond eten en bewegen als je thuiswerkt?

Je moet gezond blijven eten en bewegen, je hoort het overal. Vooral in deze tijd is vitaliteit erg belangrijk. Dit voor je algehele gezondheid, maar ook om gedreven en ambitieus te blijven in je dagelijkse werkzaamheden, ook al doe je ze misschien vanuit een andere werkplek.

Het kan zijn dat je nu vanuit huis werkt en je dagritme erg anders is. Dit kan invloed hebben op je voedings- en bewegingspatroon. Je mist bijvoorbeeld een wandel- of fietstocht naar je werk of het station. Ook mis je misschien de vaste pauzes die tijdens je werk ingedeeld zijn en kan je hierdoor eetmomenten overslaan of snel tussen je werk door eten.

Door een nieuw ritme te ontwikkelen en je hieraan te houden, is het gemakkelijker om gezond te blijven en te bewegen, waardoor je energieker zal zijn en weer ambitieus aan het werk zal gaan. Ook ondersteun je je weerstand hierdoor, in combinatie met genoeg slaap en rust.


Houd je gebruikelijke voedingspatroon aan of ontwikkel een nieuwe

Zoals ik hierboven uitleg, is het belangrijk om ritmes te ontwikkelen en dat geldt dan zeker voor je voedingspatroon. Wanneer het mogelijk is, probeer dan zoveel mogelijk je huidige voedingspatroon aan te houden. Plan dus vaste pauzes in voor jezelf om je voeding te nuttigen en doe dit op een andere plek dan op je werkplek. Eet je op je werk geen koekje bij je koffie of thee? Doe dit thuis dan ook niet. Hierdoor voorkom je dat je onnodig extra calorieën gaat eten.

Het kan handig zijn om een avond van ten voren of op dezelfde ochtend je eten voor de gehele dag al klaar te maken. Door dit te doen, is het makkelijker om je aan je vaste voedingspatroon te houden.

Neem de tijd om je eten op te eten en tot rust te komen, zodat je na je pauze er weer tegenaan kan.


Je huis gezond inrichten

Het helpt gezond te blijven eten wanneer je je huis gezond inricht. Het is mogelijk dat je geen mogelijkheid hebt om een apart kantoor te maken voor je thuiswerkplek en je bijvoorbeeld aan de eettafel zit. Wanneer dit dicht bij die gevaarlijke koekjes en chips la is, berg deze dan op een andere plek op. Iedereen kent die 15.00 uur dip wel en vaak is op dat moment je wilskracht om de verleiding van een ongezonde snack te weerstaan het laagst. Wanneer je deze snacks op een andere plek bewaart, heb je minder discipline nodig om ze te hoeven weerstaan.

Haal in plaats van ongezonde snacks wat meer gezonde snacks in huis om die 15.00 uur dip aan te kunnen en weer energie te krijgen voor de laatste paar uurtjes die je nog moet werken.


Voldoende blijven bewegen

Ook bewegen is en blijft belangrijk. Probeer zoveel mogelijk vaste beweegmomenten in te plannen, bijvoorbeeld voor je werk, tijdens de lunch en na je werk. Zet deze beweegmomenten ook in je agenda, zodat je ze als een dagtaak ziet.

Om in je voorgaande ritme te blijven, kan het makkelijk zijn om op hetzelfde tijdstip op te staan. Je kan dan de tijd wat je normaal verloren was aan reizen, gebruiken om een ochtendwandeling of ochtend workout te doen. Op deze manier begin je je dag al energiek en gezond.

Sta ook regelmatig op van je werkplek. Normaal gesproken zou je ook naar het kopieerapparaat, de koffiemachine of een collega lopen. Doe dit thuis dus ook. Je kan hier ook wat rek- en strekoefeningen aan toevoegen of een keer de trap op en af lopen, zodat je na deze 5 minute break weer fit aan de slag kan.


Sportschool

Tot op het heden kan je weer gaan sporten in een sportschool. Maar ook wanneer ze van plan zijn deze weer dicht te doen, is het natuurlijk nog steeds mogelijk om te sporten. Via deze link kan je een aantal home workout video’s bekijken ter inspiratie.

Als je nu minder beweegt door je thuiswerkplek kan je een abonnement nemen op de sportschool. Je hebt immers, door de reistijd die vervalt, nu meer tijd over en waar kan je deze beter besteden dan in de sportschool?

Ook wanneer je al een fanatieke sporter was in de sportschool, houd dit dan zeker vol!


The key om in beweging en gezond te blijven in deze tijden is een ritme aanhouden en/of opnieuw ontwikkelen. Blijf in beweging en blijf gezond eten.


46 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Contact me

Heb je tips, opmerkingen, vragen of wil je een

samenwerking met mij aangaan?

Neem dan met dit formulier contact met mij op. 

  • Instagram
  • Facebook
  • Gray LinkedIn Icon
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now