• Pam Steffen

Cheat Meals

It’s not cheating on your diet. It’s enjoying an indulgence meals as part of your healthy lifestyle.

Als je een beetje bezig bent met fitness of een andere sport heb je vast wel eens het woord ‘cheat day’ of ‘cheat meal’ voorbij horen komen. Ik ben zelf echt een voorstander om eenmaal per week een cheat meal toe te passen. Maar wat is een cheat meal? En is het wel zo verstandig om dit toe te passen? Lees alles wat je moet weten over cheat meals in deze blog.


Wat is een cheat meal?

Als je het letterlijk vertaalt, betekent het ‘bedrieg maaltijd’. Het is een maaltijd waarbij alle regels die je jezelf oplegt tijdens je gezonde leefstijl even links laat liggen. Je eet dus iets wat je gewoon lekker vindt en zin in hebt zonder dat je kijkt naar de samenstelling van de macronutriënten en de aantal calorieën.


Waarom pas je een cheat meal toe?

Ik ben ervan overtuigd dat het toe passen van een cheat meal psychisch positief werkt. Je voedt namelijk je ziel en door je ziel te voeden kan je vervolgens de draad weer oppakken met gezond eten en sporten. Door het toe passen van een cheat meal zorgt het er dus voor dat je je gezonde leefstijl beter kunt volhouden. Als je je continue strikt aan gezond eten houdt, ga je je cravings onderdrukken en dan zal je niet kunnen blijven genieten van je gezonde leefstijl. Ook zal je op een gegeven moment gaan toegeven aan iets ongezond en als je dan eenmaal begint, probeer dan maar eens te stoppen. Dit kan je voorkomen door een cheat meal in te plannen in de week.

Door te cheaten geef je ook je stofwisseling een boost. Op gegeven moment went je lichaam namelijk aan je gezonde leefstijl en gezonde eetpatroon. Wanneer je minder calorieën eet dan je verbruikt per dag gaat je lichaam de reserves afbreken en val je dus af. Doordat je minder calorieën gaat eten, zal je een lager metabolisme (stofwisseling) krijgen. Dit wil zeggen dat je lichaam doorheeft dat het wordt uitgehongerd. Om zichzelf te beschermen, gaat het trager calorieën verbranden. Een cheatmeal zal ervoor zorgen dat je metabolisme weer verhoogd wordt.

Hoe ziet een cheat meal eruit?

Er wordt veel onderscheid gemaakt in hoe een cheat meal eruit ziet, voor iedereen is het namelijk anders. De één ziet een cheat meal als twee koekjes bij de thee en de ander ziet het als uit eten gaan bij een all you can eat en eten totdat er niks bij kan. Probeer zoveel mogelijk transvetten te vermijden. Dit zijn vetten die industrieel zijn bewerkt en deze zijn in geen enkel opzicht gunstig voor je gezondheid. Ook is het handig om rekening te houden met je suikerinname. Suikers zorgen er namelijk voor dat je bloedsuikerspiegel enorm snel zal stijgen en daarna weer snel zal dalen. Het gevolg hiervan kan zijn dat je kort na je cheat weer trekt hebt. Maar het is natuurlijk jouw feestje en je bent tijdens het toe passen van een cheat meal helemaal vrij om je favoriete, vette of zoete cheat te kiezen.

Mijn cheatmeal bestaat vaak uit sushi, want daar ben ik gek op.


Hoe houd je jezelf in?

Achter een cheat meal zit een grote emotionele spanning. Je kunt nog zo vaak tegen jezelf zeggen dat het goed is om een cheat meal te eten en je vervolgens de rest van de week aan je gezonde leefstijl te houden en veel te sporten, je kan dan na je cheat meal alsnog het gevoel krijgen dat de hele week voor niets is geweest. Of je kunt jezelf tijdens de cheat meal niet meer inhouden en eet je veel te veel. Portiecontrole is het belangrijkste om een cheat niet uit de hand te laten lopen. Kies een maaltijd waar je het meest naar hebt gehunkerd in de afgelopen week en neem daar één portie van.

Wat je zeker in je achterhoofd moet houden tijdens het eten van een cheat meal, is dat je bewust geniet. Probeer wat langzamer te eten, zodat je uitgebreid kan genieten van elke hap. Door langzaam te eten zal je eerder verzadigd zijn en dus minder eten.

Nog een tip om een cheat niet uit de hand te laten lopen is door de draad direct weer op te pakken na de cheat.


Vanaf wanneer kan je een cheat meal toepassen?

Het is natuurlijk beter om eerst een gewoonte te maken van gezond eten voordat je aan een cheat meal begint. Als je net bent begonnen om af te vallen en dus vet te verliezen, kan je beter wachten met het toe passen van een cheat meal. Het is namelijk verstandiger om eerst van gezond eten een gewoonte te maken. Zodra je die gezonde gewoontes onder de knie hebt, kan je beginnen met het toepassen van een cheat meal. Je hebt het namelijk verdient, doordat gezond eten nu bij je leefstijl past.

Geniet ervan!

78 views

Call

T: 06-53129661

Follow me

  • White LinkedIn Icon
  • White Instagram Icon
  • Facebook Clean
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now